4. huhtikuuta 2014

Iholla

Iho-ongelmista tulee harvoin puhuttua kovaan ääneen, mutta mä aion nyt ottaa asian esille muutamien suosikkibloggarien inspiroimana! Netti on niin pullollaan täydellisiksi käsiteltyjä kuvia, että en itsekään ole vuosiin uskaltanut lisätä täysin muokkaamatonta kuvaa mihinkään sosiaaliseen mediaan. Erilaisilla filttereillä ja photoshopilla on helppo vähän huijata (ja se on ihan okei!) mutta oikeassa elämässä ei vastaavanlaisia temppuja pystykään tekemään.

Mun kasvojen iho on selkeästi suurin syy mun murrosiässä laskeneeseen itsetuntoon, ja se vaivaa mua edelleenkin jopa naurettavuuksiin asti. Välillä ennen nukkumaanmenoa mun päällimmäiset ajatukset liittyvät siihen yhteen otsan finniin, ja unensaantikin hankaloituu. Kaupoissa kävellessäni pysähdyn pikaisesti jokaisen peilin kohdalla tarkistaakseni, ettei mitään hälyttävää muutosta kotoa lähdettyä ole tapahtunut... ja niin edelleen. Edes armeijassa, jossa suurinta osaa mun ihon kunto ei kiinnosta pätkän vertaa, en ole oppinut olemaan välittämättä.


Basics - pesuaine ja kosteusvoide. Saan reseptillä noita isompia Humektan-purkkeja apteekista, mikä on mahtava juttu, sillä toi tavara on kyllä niin monikäyttöistä!

Mä olen koko teini-ikäni kärsinyt ehkäpä keskivaikeaksi luokiteltavasta aknesta, kunnes noin 1,5 vuotta sitten marssin vanhempien vastusteluista huolimatta ihotautilääkärille. Siitä lähtien olenkin käyttänyt jos jonkinlaista antibioottista lääkettä ja voidetta, ja pikku hiljaa parantumistakin on alkanut näkyä. Täysin tyytyväinen en kuitenkaan ole vielä missään vaiheessa ollut mun ihon kuntoon, sillä antibiooteilla mustapäät eivät lähde mihinkään, ja pillereiden popsiminen päivittäin kuukaudesta toiseen alkoi ällöttää jo ajat sitten.


Coverage - BB-voide ja peiteaineet. Koen, etta miesten meikkaaminen on edelleen melkoinen tabu, mutta myönnän kyllä avoimesti pahimpina päivinä turvautuvani muuhunkin kuin kosteusvoiteeseen. Etenkin, jos on tarkoituksena ottaa pärstäkuvia :-D

Viime viikolla kävin jälleen uudella ihotautilääkärillä keskustelemassa hoitovaihtoehdoista hölmönä toiveenani saada roaccutan-kuuri, mutta kyseinen lääkäripä suosittelikin, että jättäisin sisäisesti otettavat lääkkeet sikseen ja keskittyisin vain huolelliseen puhdistukseen ja antibioottisten voiteiden käyttämiseen. Hän myös kehotti käymään kosmetologilla ihonpuhdistuksessa, ja samaan aikaan jalkahoidossa istuva äitini varasikin mulle sellaisen heti torstaiksi :-D

Myönnän, että mulla on ollut aika paljonkin ennakkoluuloja kosmetologien ammattitaitoon liittyen, sillä "eihän ne ole mitään terveydenhuollon ammattilaisia"... Eilinen puolentoista tunnin hoito valkoisessa huoneessa rauhallisen musiikin soidessa oli kuitenkin yllättävän miellyttävä kokemus! Heti hoidon jälkeen iho tuntui jotenkin tosi puhtaalta ja raikkaalta, eikä se ollut lainkaan arka tai kuiva tänä aamunakaan. Haittapuolena mun iho kuitenkin punoitti aika paljon, sillä niitä mustapäitä puhdistettiin melko runsaalla kädellä, ja kyllähän siitä pienet jäljet jää.


Shaving - parranajo on ihan kamalaa, mutta hyvillä tuotteilla voi siitäkin saada vähän miellyttävämpää. Älkää siis ottako mallia mun höylästä, joka on valittu yksinomaan hinnan perusteella :-D Hyvällä partavaahdolla - ja puhdistuksella ennen ja jälkeen sheivauksen! - pääsee kuitenkin jo pitkälle.

Mustapäät ja niistä alkavat tulehtumat on todettu olevan mun suurin iho-ongelma, ja nyt tarkoituksena olisi löytää riittävän tehokas mutta yksinkertainen ihonhoitorutiini, jolla saisin pidettyä näpyt kurissa, kunnes tämä ihana-kamala elämänvaihe on ohi. Suunnitteilla olisi hankkia esimerkiksi kauan sitten kiellettyjen asioiden listalle laittamani kasvovesi, mutta tarvitsisin vähän apua hyvien merkkien suhteen. Löytyisikö keneltäkään mitään vinkkejä? :-) Aihe on mun sydäntä sen verran lähellä, että myös kaikenlainen keskustelu on tervetullutta! (Toivottavasti tää ei ollut han tyhmä postaus.)

4 kommenttia:

  1. hyvä postaus!
    kannattaa kokeilla nivean pure effect stay clear purifuying toner for pure and matte skiniä tai clerasilin, toimii ainakin mulla.

    VastaaPoista
  2. Ite oon tykänny Biothermin sinkkiä sisältävästä kasvovedestä; ei kuivata, tuoksuu hyvältä ja toimii. Itselläkin akne ollut useamman vuoden kiusana, nyt alkaa tasottua vihdoin oikeenlaisen hoidon ja uintiharrastuksen lopettamisen myötä.

    VastaaPoista
  3. Mun mielestä poikien meikkauksessa ei pitäs olla mitään tabua! Mulla on myös ollut tuo maybellinen bb-voide mutta totesin sen ihan kökkötavaraksi eikä peitä mitään. :D Ihan rohkeesti vaan käyttämään meikkivoiteita yms peitepuikkoja, jos vaan haluat!

    Apteekeissa myydään nykyään niitä uusia Dermablend-meikkituotteita ja ne on suunniteltu nimenomaan peittämään pahempiakin ihovirheitä. Hinta on vaan paha kun maksaa 30e yks tuote... :SSS Niihin kuuluu kahdenlaista meikkivoidetta, puuteri, peitepuikko ja vartalomeikkivoide jolla voi esim. tatuointeja peittää. Mahtaa olla melkosta tavaraa. XD Tässä aika vaikuttava video siittä jos et oo nähny:

    https://www.youtube.com/watch?v=9mIBKifOOQQ

    Ihte kokeilin perusmeikkivoidetta joka oli muuten hyvä, mutta väärän sävyinen vaikka oli vaalein eikä sopinu muutenkaan mun kuivalle iholle. Muuten oli kyllä ihan priimaa. Peittäähän akneihoiset tytötkin naaman pakkelin alle, miksei miehetkin sais tehdä niin jos siltä tuntuu ja olo on itsevarmempi meikillä? Kyllä se ihonkunto vaikuttaa itsetuntoon aika paljon, mulla on ihan paska olo mun ihosta esim. kesäisin vaikkei mulla mikään huono iho olekaan. :D Kesällä vaan tulee enemmän näppyjä ja finnejä varsinki leukaan eikä sitä vaan vihti lähtee minnekään ilman meikkivoidetta. Yläasteella mulla oli enemmän epäpuhtauksia, muttei onneksi mitään aknea oo ollut. Mutta kyllä se meikkivoide vaan auttaa siihen itsetuntoon, suosittelen jos sua yhtään vaan kiinnostaa kokeilla. :)

    VastaaPoista