25. kesäkuuta 2014

Home inspiration

Täydellisyyttä hipovista valokuvista voi olla välillä vaikea saada inspiraatiota omaan kotiin. Kuvien tarkkaan harkitut asetelmat ja elämän jälkien lähes täydellinen puuttuminen tuovat mulle ainakin pienen epätoivon tunteen, sillä tiedän, etten pysty mitenkään saamaan omasta kodistani samanlaista. Tilasin vuosina 2008-2011 deko-lehteä (haaveilin silloin puolitosissani arkkitehdin ja sisustussuunnittelijan ammateista) ja kyllä 16-vuotiasta minua välillä turhautti katsella kuvia satojen eurojen lampunvarjostimista ja tanskalaisista loft-asunnoista, kun ne tuntuivat niin kaukaisilta ja epätodellisilta.

Koska asuntoja ja elämäntilanteita on yhtä monta kuin on ihmisiäkin, täydellinen jäljittely on harvoin mahdollista ja tuskin milloinkaan edes tarpeellista. Nykyään koetankin poimia valokuvista silmää miellyttäviä yksityiskohtia - värejä, asetelmia, pikkuesineitä - ja pohtia, miten saisin ne toimimaan omassa kämpässäni.

Tämän hetken suosikeikseni ovat muodostuneet:
  • korkki // Innostuin korkista materiaalina ensin Iittalan Vitriini-rasian bongattuani, sitten tämän postauksen luettuani ja viimeistään Ikeassa olin täysin hullaantunut löydettyäni korkkiset pannunaluset. :-D Tällä hetkellä tavoitteena olisi löytää vielä pyöreitä lasinalusia kyseisestä materiaalista, vinkkejä anyone?
  • kulta, ruusukulta ja kupari // Olen aina ollut vannoutunut hopea-fani, mutta viime aikoina lämpimämmän sävyiset metallit ovat alkaneet miellyttää silmää aina vaan enemmän. Otin itse asiassa tällä viikolla uudet korvareiät - kullanvärisillä harjoituskorviksilla! Ajattelin etsiä kirppareilta kivoja metallisia tuikkukippoja ja kynttilänjalkoja, jos vaikka onni suosisi.
  • verhottomuus // Tää saattaa kuulostaa vähän oudolta, mutta mun mielestä ikkunat on jotenkin tosi kauniita, enkä millään haluaisi peittää niitä verhoilla. Päivisin ylös nostetut ja öisin suljetut sälekaihtimet riittävät mulle vallan mainiosti ja auringonvalon saantikin maksimoituu.
  • leikkokukat ja kasvit // Kirjoitin eräs yö puhelimen muistioon, että mun pitää ehdottomasti alkaa ostamaan kukkia. Niillä on vaan niin valtava raikastava ja mieltä piristävä vaikutus!
  • neutraalit värit // Vaikka pukeutumisessa suosinkin eniten laivastonsinistä ja mustaa, ovat valkoinen, harmaa ja vaalea, hiekkainen beige muodostuneet suosikkiväreikseni sisustuksessa.
  • pellava // Unelmoin, että joskus mun ei tarvitse nukkua missään muissa, kuin valkoisissa pellavalakanoissa.

Ääh, pääsisinpä mahdollisimman pian taas laittamaan mun kämppää asuttavamman näköiseksi - tuntuu ihan tyhmältä vaan hengailla täällä vanhassa huoneessa odotellen ajan kulumista. Pääsen maanantaina kuitenkin vihdoin käymään Tampereella, sillä isä tulee asentamaan mun kattolamput paikoilleen. :-D Enää mun on oikeastaan hankittava ainoastaan sänky, jonka jälkeen voinkin alkaa harjoittelemaan yksin elämistä. Jännää!

*Pictures found on lowehome.tumblr.com

2 kommenttia:

  1. Voi apua minkä sisustuskuumeen sä nyt muhun tartutit! Ihan melkeen alkaa itkettää kun tätä omaa huonettakin kattelee, kun mikään ei sovi yhteen minkään kanssa ja kaikki huonekalutkin on ihan eriparia. No, ehkä mä kärsin vielä muutaman vuoden ja sitten päästän sisäisen sisustusintoilijani valoilleen kun kiva kämppä sattuu kohalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha, eikä, pahoittelen!! pikkujutuillakin saa silti paljon aikaan - esimerkiksi mun huone täällä kotona on just vähän sinnepäin sisustettu, mutta kun laitan mun tapetteihin mätsäävät petivaatteet niin heti tuntuu ja näyttää paremmalta! :-D

      Poista